Budova BMW s integrovanou fotovoltaikou

24.09.2019 (etopalternativeenergy.sk, Slnečné správy)
Projekt fotovoltaickej fasády pre obchodné priestory automobilky BMW. Solárne fasády môžu byť navrhnuté takmer podľa želania prostredníctvom tlačených modulových sklíčok, rôznofarebných laminátových fólií alebo rôznych farebných solárnych článkov.
Budova BMW s integrovanou fotovoltaikou

Táto referenčná stavba mala za účel demonštrovať architektom, že budova s integrovanou fotovoltaikou (resp. BIPV- building integrated photovoltaics) tiež funguje s použitím článkov na báze kryštalického kremíka. Solárne fasády môžu byť navrhnuté takmer podľa želania prostredníctvom tlačených modulových sklíčok, rôznofarebných laminátových fólií alebo rôznych farebných solárnych článkov. Najväčšou výzvou podľa vedúceho vývojového oddelenia bola výroba ťažkých a veľkých sklenených modulov s dĺžkou do 3,6 metra a šírkou okolo 1,7 metra. Následná inštalácia jednotlivých dielov v spolupráci so špecializovanou firmou na odvetrané fasády nepredstavovala žiadny problém.

Ide o špeciálnu konštrukciu na odvetrané solárne fasády, ktorá odoláva poveternostným vplyvom a nepôsobí rušivo pri aplikácii fotovoltaických panelov, nakoľko ju nie je takmer vidieť. Je so zárukou 20 rokov, minimálne po dobu životnosti FV panelov. Inštalácia nie je žiaden problém.

Ročná výroba 833 kWh/kW

Jednou z rozhodujúcich otázok však bolo, koľkými percentami môže solárna fasáda prispieť k napájaniu budovy. Odborníci z fotovoltaického inštitútu v Berlíne (PI Berlin) viac ako pol roka merali výnos dosiahnutý fasádnym systémom. Následne zvýšili produkciu počas celého roka a zistili, že solárna fasáda s nominálnou produkciou 15 kilowattov produkuje ročne až 12,5 megawatt hodín elektrickej energie. To predstavuje približne 833 kilowatt hodín na kilowatt inštalovaného výkonu. To znamená, že inštalácia BIPV produkuje takmer rovnakú energiu ako priemerná PV inštalácia s 850 kWh ročne v pobaltskej krajine. “Boli sme schopní navrhnúť určité zlepšenia vo fáze uvedenia do prevádzky, čo viedlo k 25-percentnému nárastu výnosov v častiach závodu,” vysvetľuje Thomas Weber, projektový manažér spoločnosti PI Berlin. “Získané skúsenosti nám pomôžu ďalej rozvíjať produkty Smartflex v budúcich projektoch.”

Solárna fasáda je lacnejšia ako sklenená fasáda

Jednou zo základných otázok, bola cena takéhoto integrovaného fotolvoltaického systému fasády. Podľa výpočtov sú náklady na fasádu obchodných priestorov automobilky, 550 eur za meter štvorcový. Sú tu zahrnuté náklady na výrobu neštandardizovaných solárnych modulov a na tlač modulového skla. To znamená, že cena je na úrovni fasády z kameňa alebo kovu, zdôrazňujú projektanti. V porovnaní so sklenenou fasádou, ktorá predstavuje 840 eur za meter štvorcový, je fotovoltaická fasáda ešte lacnejšia.

“Referenčný systém však už ukazuje, že jednotlivé solárne fasády sú nielen estetickou, ale aj ekonomicky životaschopnou alternatívou, k iným typom fasád. Okrem toho môže byť výstavbou solárnej fasády splnená zákonná požiadavka ochrany environmentu”.

Lepšia klíma v  kancelárii

Výhody solárnej fasády, v porovnaní so sklenenou fasádou, spočívajú v minimalizovaní tepelného príkonu v lete, v dôsledku tieňového efektu solárnej fasády, ktorý zase šetrí veľa energie na chladenie miestností. “Je pozoruhodné, že klíma v kanceláriách je teraz oveľa pohodlnejšia,” hovorí Tomáš Lenkimas, ktorý pracuje v budove. “Antireflexná vrstva druhej fasády udržuje teplo mimo budovu a súčasne máme takmer neobmedzený výhľad von z budovy, môžeme dokonca vetrať v daždi, pretože vonkajšia fasáda tiež chráni budovu od vetra a nepriaznivého počasia.” (HCN)

© JV Energy s.r.o. 2024
JV Energy s.r.o
Šustekova 16, 851 04 Bratislava
kontakt: +421 903 562 672
e-mail: martin.toman@jvenergy.sk